کد مطلب: 2829 | تاریخ مطلب: 01/10/1397
  • تلگرام
  • Google+
  • Cloob
  • نسخه چاپی

کارگاه آموزشی کارگردانی با حضور استاد ایوب آقا خانی برگزار گردید97

 کارگاه آموزشی  کارگردانی با حضور  استاد  ایوب آقا خانی برگزار گردید97

به همراه گزارش تصویری

 

به گزارش روابط عمومی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) اصفهان: در آستانه برگزاری دومین  جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی "روح الله"  کارگاه دو روزه آموزش کارگردانی تئاتر با حضور آقای ایوب آقاخانی  بازیگر،کارگردان و نمایشنامه نویس در روزهای پنج شنبه و جمعه  29 و 30  آذرماه در محل نگارستان امام خمینی (س) برگزار گردید.

آقای اقاخانی در کارگاه دوروزه خود به تشریح اصول کارگردانی تئاتر ،شناخت عناصر نمایش و انتخاب بازیگر و شیوه ها و تکنیک ها پرداخت. جمع کثیری از هنرجویان و علاقه مندان هنرهای نمایشی با استفاده از بستر فراهم شده  در محل حاضر و از کارگاه آموزشی استاد آقاخانی بهره مند گردیدند.

از مباحث جدیدی که در پاسخ به یکی از حضار توسط جناب آقاخانی مطرح و مصرح گردید بحث بدیهه سازی در بازی گرفتن از بازیگران تئاتر بود. مدرس کارگاه با بیان اینکه باید با تکرار مداوم شرایط در ذهن بازیگر موقعیت ذهنی صحنه را خلق کرد تا موفق به گرفتن حس لازم از طریق میمیک صورت و اطوار بدن بشویم و این بدیهه سازی برای متون نامکشوف که صراحت و عیان و عریان نیستند قابل استفاده است و برای متونی مثل هملت  قابل استفاده نیست و برای کارهای امثال دیوید ممت قابل بهره برداری است.

از دیگر مفاهیم مطرح شده توسط استاد بحث ریتم و تمپو در بازیگری تئاتر بود. ریتم ضرباهنگ بیرونی و تمپو ضرباهنگ درونی یک حادثه یا رویداد است  ریتم بیان و بروز آشکار احساسات با حرکت یا گفتار به صورت ممیزه و مشخص روی صحنه است اما تمپو بیان احساساتی چون عشق خشم یا غلیان تنها با نگاه و بدن بون هیچ حرکت دیگری است که اجرا و انتقال آن نشانی از توانایی بالای بازیگر است.  .ژان ریپارو می گوید:تئاتر سکوت های  قطع شده است. برای هدایت بازیگر برای تمپو ذکر مکرر و یادآوری پیاپی توسط کارگردان  لازم است.

آقاخانی در سخنانش توجه به نبض جامعه و مسائل مبتلا به آن را  تولید نمایش نامه ها را لازم دانست ولی نقش سلیقه و برداشت های شخصی را هم در آن پررنگ دانست. نمایش نامه می تواند پر دیالوگ یا کم دیالوگ باشد مهم کیفیت آن است و این دو هیچ کدام صرفا عامل خوبی یا بدی متن نیستند، به طور مثال  فیلم هامون داریوش مهرجویی از پردیالوگ ترین فیلم های ایرانی است و در عین حال از بهترین فیلم ها و بخشی از تاریخ و گنجینه سینمای ایران است.

آقاخانی به هنرجویان توصیه کرد به دنبال تولید مفاهیم و معانی محیرالعقول در متون خود نباشند و بر آن نباشند که از هر اتفاق و نقصان یا سیر طبیعی یک تحلیل و معنا استخراج کنند.

در نمایش همه چیز در خدمت تولید یک مفهوم و غنا بخشیدن به آن است و به تنهایی واجد اهمیت نیست و موسیقی نور و میزانسن همه و همه باید منجر به یک کل نهایی مطلوب شوند.

استاد آقاخانی در بخش دیگری از سخنانش به مفهوم اپنسی یا تجلی پرداخت که معنای تجسم یافتن ایده های شکلی و معنایی کارگردان با اندیشه و حس  و سایر شرایط  است.

 در پایان هر پنل پرسش و پاسخ با هنرجویان در دستور کار قرار داشت و آقاخانی به تک تک سوالات پاسخ داد.

لازم به ذکر است در همین راستا و پیش از این سه کارگاه آموزش نمایش نامه نویسی با حضور استاد نصرالله قادری توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) اصفهان  برای علاقه مندان برگزار گردیده است.